Maisons du Monde viert vakmanschap

Met haar collecties en engagementen geeft meubel- en decoratieketen Maisons du Monde ambachtslieden met specifieke knowhow in de hele wereld het respect en de aandacht die ze verdienen. Al vanaf haar oprichting koos Maisons du Monde altijd de beste ambachtslieden met de grootste zorg uit. Ze bevinden zich vooral in Azië en werken met lokale materialen zoals hout, plantaardige vezels, parelmoer ... Door hun vakkennis, hier en elders ter wereld, in stand te houden, wil de winkelketen het culturele erfgoed beschermen en ambachtelijk werk onder de aandacht brengen door de jobs te ondersteunen die hiervoor nodig zijn.

In 2022 richtte de Europese leider in inspirerende en betaalbare meubels en wooninrichting Good is beautiful op met als doel om duurzame ontwikkeling in haar strategie te verankeren. In deze selectie van verantwoorde artikelen staat vakmanschap centraal.

Om opgenomen te worden in de verantwoorde Good is beautiful-selectie, moeten de artikelen voldoen aan minstens een van deze criteria:

  • Gebruik van verantwoorde grondstoffen om de impact op het milieu te beperken.
  • Made in Europe om een lokale economie te ontwikkelen
  • Behoud van kennis om creatie te ondersteunen

30% van alle artikelen van Maisons du Monde maakt momenteel deel uit van de verantwoorde Good is beautiful-selectie (doel tegen 2025: 40%). Hiervan zijn meer dan 200 referenties het resultaat van specifieke knowhow. Ze geven het interieur van klanten meer ziel en vormen een bron van inspiratie

Unieke knowhow voor mooie en duurzame artikelen

Wereldwijd worden ambachtelijke technieken waarbij lokale grondstoffen gebruikt worden, van generatie op generatie doorgegeven. Dit culturele erfgoed van lokale gemeenschappen is zeer kostbaar. Dat is precies de reden waarom Maisons du Monde ervoor heeft gekozen om deze artikelen in de Good is beautiful-selectie op te nemen. De artikelen moeten wel aan bepaalde vereisten voldoen om zeker te zijn dat ze specifieke vakkennis in stand houden en dus in aanmerking komen voor het verantwoorde aanbod:

  • Een traditionele lokale en historische techniek (meer dan 100 jaar oud)
  • Nood aan overdracht, al dan niet formeel
  • Het gebruik van lokale grondstoffen en uitsluiting van risicovolle materialen (Chinees katoen …)
  • Gekwalificeerde arbeidskrachten die handwerk uitvoerenin goede werkomstandigheden
  • Een ambachtelijke of gemengde (ambachtelijk/industrieel) productie
  • Een interne productie of gedeeltelijke onderaanneming(met sociale controle van de onderaannemer)

Maisons du Monde heeft 9 typologieën van knowhow geïdentificeerd waarbij elke traditionele techniek specifieke materialen gebruikt: handweverij, vlechtwerk van plantaardige vezels, houtsnijwerk, glasbewerking, artisanaal aardewerk, parelmoerbewerking, inlegwerk, gehamerd metaal, maar ook knowhow met het Franse label ‘Entreprise du Patrimoine Vivant’.

Focus op drie typologieën

Vlechtwerk van plantaardige vezels

De kunst van vlechtwerk is al duizenden jaren oud en toch is gevlochten wilg, rotan, raffia of bamboe hipper dan ooit. Manden, macramé, rietwerk ... Voor elke traditionele techniek wordt een beroep gedaan op een specifieke vaardigheid en verschillende materialen. De knappe knowhow van ambachtslieden is duidelijk te zien in de hanglampen, tapijten, manden en meubels van Maisons du Monde.

“In ons dorp in Vietnam gebruiken we vaak bies, een lokale oeverplant. Hiermee maken we unieke creaties.” - Thuy, ambachtsman

Houtsnijwerk

Hout kan op vele manieren worden bewerkt: gegraveerd, uitgesneden of zelfs gebogen. Een mooi voorbeeld is het Hymalaya-hoofdeinde. Het bewerkte hout is het resultaat van intensief en uiterst nauwkeurig werk door vakmannen- en vrouwen. Elk exemplaar is met de hand gemaakt en heeft dus unieke details.

“Houtbewerking maakte altijd al deel uit van mijn cultuur en mijn leven. Mijn grootvader en vader hebben me deze ambacht geleerd.” - Krishna, ambachtsman

Handweven

Met een handweefgetouw weven onze ambachtslieden elke vezel met hun handen, waardoor elk product uniek en van de hoogste kwaliteit is. Daarbij gebruiken ze verschillende technieken zoals handtuften of handsnijden om onze tapijten en kussens die authentieke stijl te geven.

“Ik ben er trots op om volledig handgemaakte producten te maken die gewaardeerd worden om hun kwaliteit.” - Mukesh, ambachtsman

Good is Beautiful:

Maisons du Monde werkt al meer dan 25 jaar met leveranciers over de hele wereld en vooral in Azië. De reden daarvoor is dat dit werelddeel barst van ambachtelijke vakkennis. Hierdoor kunnen we een assortiment in verschillende stijlen aanbieden, dat geïnspireerd is door knowhow uit de hele wereld en toegankelijk is voor iedereen.

Maisons du Monde is zich bewust van de klimaatuitdaging en heeft gekozen voor minder vervuilende transportmiddelen en een optimalere lading tijdens het transport. Alle artikelen uit Azië worden verscheept en komen dus niet via het luchtverkeer. Dankzij deze keuze stoot de meubel- en decoratieketen 100 keer minder CO2 uit.

Interviewmogelijkheden op aanvraag:

  • Rémi-Pierre LAPPREND, mvo-directeur bij Maisons du Monde

Download hier het volledig persbericht:

CP Savoir Faire_NL_RCA.pdf

PDF - 2.2 Mb

Over Maisons du Monde

Een merk dat draait rond openheid en uitwisselingen en dat zijn 7,5 miljoen klanten verenigt rond mooie en duurzame levensstijlen. In de steeds vernieuwende collecties, van meubels tot decoratie, vind je wooninrichtingen met allerlei verschillende stijlen. Optimisme, creativiteit, engagement en nabijheid vormen de kernwaarden van het merk en zijn gebaseerd op een concurrerend omnichannel-model. Digitalisering, digitale verkoop, klantenadvies... Dit love brand gaat onvermoeibaar voort met een duidelijk motief: “Iedereen inspireren om zich open te stellen voor de wereld zodat we samen unieke, warme en duurzame plekken kunnen creëren.” Maisons du Monde lanceerde in 2022 haar Good is beautiful-initiatief omdat ze duurzame ontwikkeling stevig in haar strategie wil verankeren. Dit initatief steunt op 5 engagementen. Want mooi kan niet meer zonder duurzaam. Je vindt het aanbod en de engagementen terug op www.maisonsdumonde.com!

Voor meer informatie

Evelien Olaerts - Eveline Vanhoutteghem - RCA newsroom - [email protected]

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Maisons du Monde

Een merk dat draait rond openheid en uitwisselingen en dat zijn 7,5 miljoen klanten verenigt rond mooie en duurzame levensstijlen. In de steeds vernieuwende collecties, van meubels tot decoratie, vind je wooninrichtingen met allerlei verschillende stijlen. Optimisme, creativiteit, engagement en nabijheid vormen de kernwaarden van het merk en zijn gebaseerd op een concurrerend omnichannel-model. Digitalisering, digitale verkoop, klantenadvies... Dit love brand gaat onvermoeibaar voort met een duidelijk motief: “Iedereen inspireren om zich open te stellen voor de wereld zodat we samen unieke, warme en duurzame plekken kunnen creëren.” Maisons du Monde lanceerde in 2022 haar Good is beautiful-initiatief omdat ze duurzame ontwikkeling stevig in haar strategie wil verankeren. Dit initatief steunt op 5 engagementen. Want mooi kan niet meer zonder duurzaam. 

Je vindt het aanbod en de engagementen terug op www.maisonsdumonde.com!